Kontakta oss: 0733-223 223

Instagram
Twitter

Visionen svalnar

Jag drömmer om att en dag få åka luftballong över landsbygdens vidder. Tänk att få se och höra storstadens brus sakta suddas ut då man susar fram i en obeskrivlig tystnad. Tänk att få fylla lungorna med luft helt obeskrivligt frisk. Tänk att för en dag, få uppleva en örns utsikt och frihetskänsla, en dröm vi många drömt. En resa med ett mål, där resan är en lika viktig del av upplevelsen, som att man når målet.

En luftballong tar människor på spännande och lustfyllda resor så länge man håller luften i ballongen varm med hjälp av brännaren. Skulle luften i ballongen svalna börjar ballongen snart sjunka i höjd och vägen till destinationen blir långt ifrån den drömtur man föreställt sig. Vinden kommer fortsätta att föra ballongen framåt, men åkturen kommer istället för att ge ett fantastiskt överblicksperspektiv bjuda på skräckfyllda närbilder av djur och natur.

Vindens riktning kan ändras och därmed kan vägen till resans mål behöva läggas om. Men med lite flexibilitet, tålamod och nyintagen kunskap kan en ny resväg finnas och målet fortfarande nås. Den rätta vinden kan väntas in eller via den nya kunskapen hittas på en specifik höjd. Restiden kanske förlängs, men kan målet nås med en minnesvärd resa i behåll, skulle jag vilja benämna det som en succé.

En vision fungerar på samma sätt som en luftballong. Den tar människor på en resa med ett syfte och ett mål. När visionen hålls varm ger den genom ett perspektiv med framtidstro, motivation och drivkraft. För att visionen inte ska svalna och tappa höjd behöver den kontinuerligt värmas upp.

Visioner drivs inte av gasolbrännare för uppvärmning likt luftballongerna, men utav väl så effektiva drivmedel. En vision värms upp när den målas i ord
och bild samt exemplifieras och ger smakprov på den önskade framtiden.

1) Specificera visionen: Vad är den lösningen på? Varför är den så viktig? Hur kommer det kännas att få se den förverkligas?
2) Måla visionen med alla medel, överallt och alltid. Håll den varm.
3) Fira varje upplevd försmak av framtiden som en milstolpe och ett uppnått delmål.