Kontakta oss: 0733-223 223

Instagram
Twitter

Multiplicerande kreativitet

Under en ledarskapsutbildning fick jag prova på en spännande teambuilding-övning.
Slumpvis indelade i grupper, skulle vi under en begränsad tid bygga ett högt torn med hjälp av några spagetti, en snörstump och en bit tejp. På toppen av tornet skulle man placera en marshmallow. Den grupp som byggde det högsta fristående tornet mätt upp till marshmallowtoppen skulle vinna.
Mitt lag bestod av två ingenjörer, en lärare, en sjuksköterska och jag själv. Med min tekniska gymnasieutbildning och efterföljande studier och erfarenheter av ledarskap, kommunikation och motivation, hade jag en stor förhoppning om att vi skulle vinna tävlingen. Och så blev det! Trots många bra lag lyckades vi ta hem segern. Vårt torn blev 59 cm högt! Något som däremot förundrade mig var hur några lag med liknande kompetenssammansättning gick i mål med sina marshmallows placerade endast 5 cm över golvet på en hög ihopkrafsat byggmaterial. Tidsbegränsningen skapade både utrymme och stress för arbetet i grupperna. Utrymme som gjorde att många idéer kunde delas och samtidigt en stress som gjorde det svårt att enas om vilken konstruktion gruppen skulle välja att använda. Detta ledde till blandade resultat i de deltagande grupperna.

Stolt åkte jag hem från utbildningen med en rolig teambuilding-erfarenhet i bagaget. Några veckor senare testade jag övningen på yngre tonåringar under en elevrådsutbildning. Mitt självförtroende knäcktes då skoningslöst när ett lag byggde ett torn på 79 cm! Att bli så utklassad av ett gäng ungdomar som nyligen lärt sig multiplikationstabellen sved på djupet. Hur kunde vårt lag med sin höga kompetens förlora mot ett gäng ”outbildade ynglingar”?
Jag som självsäkert hade trott att mitt lags rekord skulle stå sig länge nog att ta plats i morgondagens historieböcker!
Då jag hade rekordet, förträngde jag det som nu istället blev en användbar ursäkt.
Under den tidigare utbildningen hade jag nämligen fått höra att förskolebarn uppnått lika höga resultat som ett lag bestående av VDs. Hur kunde det ha skett? Tydligen uppnås en multiplicerande kreativitet då människor med olika personligheter, bakgrund och erfarenheter bildar ett team.
Oliktänkandet, som skulle kunna upplevas som ett hinder för samarbete, blir istället nyckeln till framgång. När ett team med ett brett startfält av idéer lyckas nyttja principen om den kreativa spinoff-effekten, är succén nära.
Det är när varje idé får ta plats och värderas, som den multiplicerande faktorn tar vid. Varje tillvaratagen idé ökar den gemensamma erfarenhetsbanken. I denna process föds nya idéer som i sin tur öppnar upp olika kreativa tankespår.

Vikten av att brainstorming efterföljs av beslut kan inte nog poängteras. När ett team tillsammans går till beslut om handling, får de kreativa idéerna genomgå verklighetstestet. Oavsett framgång eller fall, kommer försöket öka erfarenheterna som ger nya idéer… som föder nya tankespår… som multiplicerar kreativiteten…som… hjälper dig att leva och agera med kreativitet som ett tillgängligt verktyg.