Kontakta oss: 0733-223 223

Instagram
Twitter

PERSPEKTIV VIDVINKEL

En man i ett högsäkerhetsfängelse får ett brev från sin fru, som undrar när det är dags att plantera potatisen. Mannen skriver tillbaka; vad du än gör, så rör inte trädgården, för det är där jag har gömt pistolerna. En tid senare får mannen på nytt ett brev från hustrun, som berättar att polisen kommit och grävt upp hela trädgården, men att de inte hittade något. Mannen skriver åter till sin fru; nu är det dags att plantera potatisen.

Perspektiv vidvinkel är att ha ett kreativt och klurigt förhållningssätt till hur man kan göra saker och ting. Mannen i berättelsen lyckades på ett genialt sätt förvandla sina begränsningar till förutsättningar. Det naturliga för mannen i fängelset vore att sörja de murar som hindrade honom från att praktiskt hjälpa sin hustru och upprätthålla en levande relation. Genom sitt finurliga möjlighetstänkande, kunde han hjälpa henne praktiskt samtidigt som deras relation fördjupades med spänning och humor.

I mötet med elevråd över hela vårt land, dyker samtalsämnet skolmat kontinuerligt upp. Vissa elevråd diskuterar denna fråga år efter år utan att se något förändras. Andra går till handling genom seriösa elevundersökningar och dialog med skolledning och matbespisning. Sakta ser de kosten förändras i önskad utveckling. Men ett elevråd i norr sticker ut i mängden genom att agera utifrån perspektiv vidvinkel. De ville ha godare mat med efterrätt på fredagar. Som i mycket annat, tog det snart stopp på grund av ekonomiska begränsningar. Men elevrådet gav inte upp sin dröm där. De slog sina unga kreativa sinnen ihop och knäckte snart idén, som skulle frigöra ekonomiska resurser utan att utöka den totala budgeten. Med en klar plan över hur de skulle kunna få eleverna att slänga mätbart mindre mat, skapade de motivation hos både matbespisning, skolledning och elever.
Vid disken står den vackra vågen med sophinken. Jag var en dag sist ut med att äta på denna stora högstadieskola och kunde knappt tro mina ögon när jag såg hur lite mat dessa hundratals elever hade slängt. Deras motivation är stark, slänger de inte över en viss mängd mat under veckan, får de extra god mat på fredagen med glass till efterrätt.

Jag kör ofta teambuilding med allt ifrån barn och ungdomar till vuxna. De unga innehar trots kortare livserfarenhet och långt ifrån så mycket utbildning rekorden i samtliga övningar. Hur kan det komma sig? De har helt enkelt en större förmåga att tänka innovativt och att under stress skapa ett strukturerat samarbete som leder till resultat.

Här om dagen frågade jag min fyraåriga dotter vad hon vill bli när hon blir stor. Svaret imponerade; på måndagar vill jag vara tandläkare, på tisdagar ska jag jobba på konditori, på onsdagar ska jag jobba i skolan… Är den kombinationen möjlig? Klart den är! Eller? Jo klart den är! Eller?
Vår egentliga reaktion, vår magkänsla för vad som är realistiskt utifrån våra erfarenheter, avslöjar hur höga murarna vuxit sig kring vårt entreprenöriella tänkande.
Murar byggda av oss själva och andra, av tradition, kultur och vid utbildning.

Undersökningar visar att människans kreativa förmåga förminskas med stigande ålder. Dock är det en möjligheternas talang som vi begåvats med, och som var hjärnans grundinställning och utgångspunkt då vi levde våra första unga år.
Försök väcka liv i din innovativa intelligens. Våga testa till synes galna idéer, det skakar liv i talangen. Låt kreativitet vara ditt ledord, och se hur det för dig på en fängslande resa in i framtiden.